Nye indlæg

 

Tegn dig glad

19-11-2017
Jeg vil dele et tip med dig, som nogle gange kæmper med at sætte ord på dine tanker. Hvis du af og til har svært ved at finde rundt i en oplevelse du har haft, eller du synes du ikke helt kan forklare, hvad du egentlig mener om en sag. Ja, så kan du måske benytte dig af en lille, nem øvelse.

Det samme gælder, hvis du skal snakke med dine forældre eller dine bedsteforældre om noget, som I måske begge synes er pinligt eller indviklet at tale om.
 


Jeg står næsten dagligt i situationer, hvor jeg skal have et barn til at snakke med mig. Det kan være i undervisningen, hvor en hel gruppe skal tale om en tekst eller et bestemt tema. Eller det kan være en elevsamtale, hvor en konflikt fra frikvarteret eller en situation hjemmefra skal klarlægges.

Nogle gange lægger følelserne sig imellem, og i langt de fleste tilfælde mangler ordene som skal til, for at få det hele ud.
 
Men der hvor ordene mangler, kan en simpel tegning trække både ord og følelser frem. Du har brug for papir og blyant. Og så skal du tegne. Ikke helt ud fra din intuition, for dine oplevelser og følelser er jo forvirrede. Du skal bruge en række spørgsmål, som lukker op.

Det første spørgsmål, du kan stille, er ”hvor?” – Hvor var du henne, da du havde denne oplevelse eller følelse? Hvis svaret for eksempel er ’i skolegården’, så spørger du igen, for at komme endnu tætte på. ”Ved det store træ?” – ”Var du i nærheden af fodboldmålet?” – Og så tegner du et træ eller et fodboldmål, og placerer et ansigt eller en tændstikmand ved siden af, som skal forestille dig.

Det er ikke kunst du fremstiller!
 
Du bruger din kreativitet til at skabe de rammer, som situationen har udspillet sig i. Det behøver ikke være et smukt træ. Men du kan godt give detaljerne lidt ekstra opmærksomhed, simpelthen for at tvinge dig selv ned i tempo og for at komme nærmere den aktuelle scene. ”Var det et højt træ?” - ”Hvilken farve havde bladene?”

Næste skridt er ”hvornår?” – ”Havde klokken ringet?” – ”Skinnede solen?” – ”Hvor/hvad kom du fra?” – ”Hvad havde du lige lavet?” - ”Hvem havde du lige snakket med?” – Tegn solen eller skyerne, andre grupper af børn og en række pile, som viser det forløb, som kom forud.

Og så er du på vej over i ”hvem?” – ”Hvem var i nærheden?” – ”Hvad havde hun med?” – ”Hvem kunne du ellers se?” – ”Hvem snakkede du med?” – ”Hvem sagde noget til dig?”

Nu er du tæt på kernen i selve oplevelsen. Det betyder at du skal have mere fokus på dig selv. Prøv at sætte nogle detaljer på den figur som forestiller dig. Tegn eventuelt nogle symboler eller nogle ting omkring dig, som IKKE var der, men som måske kunne have været der, eller som du ville ønske havde været der. Tænk på og spørg dig selv, hvordan du havde det i kroppen og i hovedet. ”Hvad tænkte du?” – ”Hvad havde du lyst til?”

Måske kan du bruge din tegning til at få øje på den måde du typisk reagerer, når noget særligt sker. Eller du kan bruge din tegning og de detaljer som opstår i tegningen, til at tænke over, hvordan du kunne have handlet. Du kan måske se, hvilke andre muligheder, som havde været bedre for dig.

Du skal tegne dine ’scener’ fra hverdagen for at lære dig selv bedre at kende. Og for at få sat ord på dine følelser. Og for at forstå, at det som skete, faktisk skete fordi du skulle lære noget.

 
At tegne sammen kan give utroligt mange herlige oplevelser. Dem som sidder og tegner ved siden af hinanden, enten på hvert sit stykke papir eller på samme ark, får en rolig samtale, hvor fokus er flyttet væk fra den enkelte person. Der er ikke nogen som kigger nogen i øjnene og tripper utålmodigt med fingrene i bordet. Man kigger på hinandens tegnede figurer og kruseduller og kan for alvor overraskes. ”Var det virkelig sådan?” – ”Er du sikker på at du stod med ryggen til…?” Og når det er små børn, du tegner sammen med, så giver det dem virkeligt mange nye ord.

Nogle forældre klager over, at deres børn aldrig fortæller dem, hvad de har oplevet i skolen. Hvis de satte sig ned og tegnede sammen med børnene, så ville de få rigtig meget at vide!

Jeg håber du vil give det et forsøg! Glem alt om at få tingene til at være pæne eller til at ligne præcis. Tegn fra hjertet og ind i virkeligheden. Og hvem ved? Måske bliver det en ny passion for dig.

Du skal bruge nogle tegninger, når du i teenageguiden skal arbejde med din følelse af at være god nok. Find teenageguiden her. Du får adgang ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev.

Se mine akvareltegninger i ”Blomster til Mor”.

 
 

Kommentarer

Der er ingen kommentarer til dette indlæg

Skriv en kommentar

 
Lene Elise Andersen | Bryggerivej 86, 4913 Horslunde  | Tlf.: 51299934