Lene Elise Andersen - stor energi og forkærlighed for den gode historie og de malende ord.
Vores sprog er smukt og rigt, og Lene Elise Andersen skriver blandt andet, fordi hun er vild med ord og fordi sproget skal bruges. Men den energiske indskolingsleder skriver også på sine fortællinger, når som helst hun kan finde ro til det, fordi hun simpelthen ikke kan lade være. 'Jeg burde egentlig ikke have tid til at sidde og nørkle med dialoger og karakterer, men jeg tager mig tid, for jeg har brug for det kreative rum. Jeg kan godt bruge en hel aften på at få nogle ganske få sætninger til at lyde helt rigtige. Men det er også når jeg udtænker mit plot, at jeg kan skabe en virkelighed med plads til magiske elementer fra fortid, nutid og fremtid. Og jeg synes jeg lykkes, når mine tekster medvirker til, at vi får øje på det bedste i os selv og hinanden.'
Lene Elise Andersen, f. 1963, har både lærer- og lederrollen på sit cv. Inspireret af virkeligheden omkring hende, besluttede hun sig for, mens hun drev selvstændig coachingvirksomhed, at der også skulle stå 'forfatter' på visitkortet. 'Jeg har altid været glad for at skrive, men jeg har aldrig tænkt, at teksterne skulle deles med nogen. Det var først, da jeg fik øje på, at min livserfaring og mine tanker, meninger og forslag kunne noget, at mine tekster udviklede sig.’ Handler det så i virkeligheden om, at læreren i Lene, gennem sine tekster, forsøger at undervise og vejlede? ’Nej, det er læseren selv, som afgør, hvilken betydning fortællingen har for ham eller hende. Jeg er ikke ude på at undervise eller ’opdrage’, men jeg synes vi har brug for at blive præsenteret for, at verden ser anderledes ud bare en etage højere oppe eller lige nede under vores egen lejlighed. Vi har godt af at se, hvordan livet også kan være, og hvis vi er heldige, så bliver vi klogere og mere empatiske af at møde de andre. Og det vil jeg godt bidrage til.’
Det er altså både kreativ leg og store visioner, som ligger bag. Alligevel er Lenes tekster let tilgængelige, og de peger typisk i retning af, at kærlighed og venlighed åbner de tungeste døre. ’Der er så meget i denne verden, som jeg godt kunne tænke mig at ændre. Men jeg satser på at ændre det, som er tættest på og med små bitte skridt og et smil ad gangen. Og først og fremmest vil jeg bare gerne skabe glæde. For mig selv og for andre’.
interview med forfatteren
Det er en trang eller en drift, som jeg ikke kan forklare som andet end et behov for at skabe. Der er først og fremmest den kreative proces og det at kunne lukke mig inde i et rum, jeg selv har skabt, der trækker. Men det er da også stærkt motiverende at stå med et færdigt produkt. Jeg bliver selvfølgelig glad og får lyst til at skrive endnu mere, når jeg får gode tilbagemeldinger.
Jeg kan blive inspireret til en historie, en karakter eller en dialog hvor som helst. Jeg lytter meget til den verden, jeg befinder mig i, og jeg ser mig omkring – på legepladsen, på loppemarkedet eller på en færgeoverfart. Og det kan være meget små ting, som sætter fantasien i gang, som f.eks. et hårspænde eller måden to mennesker snakker, eller ikke snakker sammen.
Jeg kan skrive alle steder, og jeg har som regel en notesbog og en blyant på mig. Jeg er god til at lukke andre indtryk ude, så det kan være i bilen eller i stuen, hvor familien har andre ting kørende. Om sommeren synes jeg, det er herligt at sidde ude og skrive i hånden, men skal jeg rigtigt i flow, så sætter jeg Mozart eller Vivaldi på anlægget og sætter mig godt til rette på kontoret.
For mig er det væsentligt at blive ved med at skrive og læse - også i perioder, hvor energien egentlig ikke er der. Jeg presser mig selv og finder på forskellige udfordringer, for at genfinde det som er sjovt, og på den måde opdager jeg nye sider af mig selv. Men jeg deltager også i diverse seminarer og skrivekurser, og når jeg har mulighed for det, får jeg feedback fra andre på tekstuddrag. Det bedste jeg har gjort, var at have et samarbejde med en redaktør.
Biografier og krimier rangerer højt på listen. Det må gerne være krimier med et historisk tvist eller med en god, socialpolitisk pointe. Men jeg læser også gerne noveller og digtsamlinger, og jeg nyder stadig et utal af børne- og ungdomsbøger. Det sker ikke så tit, at jeg vælger meget aktuelle bøger. Lige for tiden er jeg i gang med "Alle mine morgener på jorden" af Troels Kløvedal, - med hans egne ord en bog om hans autodidakte liv.
Jeg er ved at skrive tredje og fjerde historie om Silas og Kaja. Bog 1 og 2 udkom i foråret 2021 hos Forlaget Elysion, og det er letlæsningsbøger om børn og jagt. Samtidig arbejder jeg også på en fantasyfortælling med stærke bånd til den nordiske mytologi. Det er mit første forsøg med den genre, og det er omfattende arbejde, som kræver lidt større fokus, end jeg kan mønstre i hverdagen. Den historie udvikler sig i ryk i mine ferier.
Selma Lagerlöfs lille fortælling 'Skiftingen' synes jeg er aldeles fremragende. Dels har den en fortællestil, som jeg kun kan håbe på at nærme mig, og dels handler den jo om en mors kærlighed til sit barn, om omsorg og udholdenhed over for et troldebarn og en tro på, at det gode eller onde vi gør mod andre, gør vi i virkeligheden mod os selv. Så vidt jeg ved, stammer 'Skiftingen' fra den svenske nobelprisvinders samlinger 'Trold og mennesker I-II' fra 1915.
Jeg har flere færdige manuskripter, som jeg håber får udgivelse. Men mit helt store drømmeprojekt er en historisk roman om en engelsk dronning, som fik en ualmindelig barsk skæbne. Jeg forestiller mig, at fortællingen dels skal være samtidig, dels henlægges til den britiske middelalder, og det arbejde kommer til at koste mig en omfattende research. Så måske er det et projekt jeg gemmer, til den dag jeg ikke 'går i skole' mere.
Lene på 'arbejde'
